Monday, September 15, 2008

alahai nasib..

(ekceli aku xperasan citer ni dh lama terperok dalam gerobok blogku ini as draft.. tp aku postkan utk pengetahuan korang.)

kesian,serabut & speechless.
banyak sgt2 perkara berlaku sejak 2,3,4,5 menjak ni dan semua perkara tu mmg sgt2 mendukacitakan. termasuklah kawan aku,ain.

ceritanye gini,minggu lepas(selasa yg lalu) aku g pasar ramadhan yg terletak di seksyen 17 yg bdekatan ngan matriks UIA(sape xtau aku hempuk sorang2). kebetulan kat pasar ramadhan tu ada pasar malam. kitorang pon usya2 la brg2 yg cambest. nk dijadikan cerita,sherod a.k.a sharifah radhiah & the gang pesan kami makanan gak. so kami pon blikan tmasukla makanan aku skali.

sesampainye di gerai meehon sup,ain menyerahkan aku duit beliau. agak byk jugak la dlm wallet die,dlm RM25o gitu. n after ktorg membeli belah,ktorg pon balik lar,, n suddenly ain perasan pocket beg die terbukak! dan seperti yg korang dpt jangka,wallet ain hilang!! handphone ain pon hilang!! mmg aku n ain menggelabah giler. mana xnyer,dalam wallet tu ade duit nk dekat rm300. kad ID student UM,kad ATM,IC sume ada dalam wallet tu. bapak ar! mmg @$%# sungguh pencurik tu! nasib baik handphone ain lg 1 xkena curik.

aku n ain try call no celcom ain. sah! dah kena cilok. henpon dah dioff da. mmg hampeh! muka ain da berkerut sejuta dah. aku plak dah xtau nk ckp pe. terkesima dowh! mane xnye,sem ni je ain kehilangan brg2 yg sgt2 berharga dalam hidup die-skuter EGOnye && wallet beserta pte stuff. kesian. aku dah xdpt nk ckp pa dah.

last2 kami g balai polis dan wat report dalam kol 7.05 ptg. finish je wat report,pak polisi suruh lak ktorg wat pengesahan laporan kat Balai Polis Mutiara Damansara. humangaih! jauhnya! kat Brickfields xleh ka? menyakitkan hati sungguh,dahla duit hilang,nk lak kne g jauh2 tok jumpe pegawai penyiasat! mcm la die dpt ganti lik RM3oo tuh kan? siyes aku ckp,kalo ada borang penilaian perkhidmatan Polis,aku nk komplen pasal pengesahan wat report tuh. cuba bayangkan kalau org tuh xde motor@kenderaan. nak2 pulak bru pas kne pow xpon ilang motor cm kwn aku tuh,cmne nk g sana? consider sket la beb! org wat report polis bukan nk menambahkan masalah! even ini prosedur tlgla jgn menyusahkan pelapor tersebut. kalau anak berada lain citer beb!

kesimpulannya,xkira di bulan Ramadhan ataupun bulan bintang,korang kena berhati2..
antara tips2 berguna dr aku ialah:

1. Asingkan. kalo bawak duit byk,asing2kan. contohnye bwk rm200,sekeping rm50 letak kat poket kanan,sekeping lg letak kat poket kiri,sekeping lg letak kat dalam pencil box dan sekeping lg selit kat celah spenda.(pencurik pon geli nk seluk)

2.
guna tali anjing. if bawak wallet,pasang rantai mcm anjing punyer xpun ala2 hiphop punya,pas2 pasang kat tali pinggang,konfom kalo pencuri tu nk curi die tercuri ngan korang2 skali.

3.
jgn bwk wallet. kalo dalam wallet korang tu ade sume doc penting e.g ic,lesen,kad id ostel. jgn bwk. incase kena curik,xnaya? kalo bwkpun,suruh bf korang pegang xpun simpan dlm seat moto yg dijamin keselamatan dengan berantaikan rantai anjing.

4.
wat salinan doc. utk mengelakkan korang dikenalpasti sbg PATI disebabkan muka korang yg mempunyai ciri2 PATI yang asli,maka wat la salinan ic,lesen,dan kad id. xterkilan la if kena selukpon. aiman xkisah~ jangan korang wat duit fotostat sudah,aku xtanggung!

5.
bawak duit secukupnya. jangan bwk duit cash yg byk. korang disarankan bwk kad atm dan selitlah kad itu di mane2 celah bedah yg pencurik xkan jumpa. kalo korang mmg plan nk beli nasi berlaukkan ayam berempah herba rm9.90,bawak rm5.00. xmembazir. diet pon berguna.

6.
tawakal. if sume cara di atas ni korang da wat. tawakal jela weh! sesungguhnya kita yg merancang,ALLAH yg tentukan. lu pikir a sdiri!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails