Thursday, October 9, 2008

papan tanda yg meragukan.



p/s: agak2 pic ni lokasinye di mana? 

rite,topic aku arini xde kaitan ngan rutin arian aku. cuma ade satu benda yg betol2 menarik perhatian aku semalam. 
korang perhatikan pic di atas,kwn2 aku igt aku bercuti ke negara China dan suprisingly pic ni aku amik kat Malaysia tercinta la wey!

aku state awal2 lg kay,aku bukan RACIST.

tp perkara ni lately betol2 menarik perhatian aku. dan pic ni diambil time aku nk g jumpa doc wat medical check up berhampiran kawasan rumah aku.:)
dan,aku pelik nape papan tanda yg selama ni berbahasa melayu-inggeris di kedai elektrik ni diubah kepada Bahasa Cina? hina sangatkah bahasa kebangsaan kita sampai kena tukar ke bahasa ibunda mereka? aku perhatikan sekeliling kedai menjual barangan elektik ni,langsung tiada papan tanda berbahasa Melayu dan Inggeris. seolah2 di salah sebuah kedai di China!

dan setau aku,bukankah sebarang papan tanda yg dipasang di MALAYSIA seharusnya dipasang MESTI berbahasa MELAYU @ INGGERIS?
kalau tidak pastinya TERESA KOK xkena tahan ISA sbb isu ni btol x?
ye,mungkin korang anggap benda ni remeh temeh. sbb benda remeh temeh ni la yg menyebabkan kawasan SEPUTEH menjadi seolah2 negara asing hanya kerana sebuah PAPAN TANDA. :)

kalau dah majority penduduk Malaysia mmg beragama ISLAM dan berbangsa MELAYU,kita kena lah ikut tempatnya,tol x? bak kata pepatah,masuk kandang ayam mengokok,masuk kandang kambing mengembek( eh btol ke? pape jelah )

pada pandangan peribadi aku,aku da tgk kedudukan politik,ekonomi,sosial Malaysia ni dah terumbang ambing, sampaikan ada pihak mempersoalkan itu dan ini. dan pesan aku kepada pemilik kedai gambar di atas,kalau mahu buat papan tanda anda sebegitu,kan bagus kalau anda pindah sahaja ke tempat asal anda?

sy tegaskan,saya bukan racist,tapi anda yg menimbulkan isu ini dan mengelirukan byk pihak.

sekian terima kasih. jikalau ada pihak terasa hati ngan aku,aku minta maaf byk2 lebih2 lagi 'pihak itu'. aku hanya suara kecil dari berjuta2 rakyat Melayu & Malaysia yg saban hari rasa dianiaya. :)

8 comments:

aizul said...

cik honey lalala..memang betul ckp kamu nih..diorg nih memang tak sedar dek untung!~ org2 mcm nih seharusnya kick off from malaysia.!~ bangang!

btw, skang aku ngah wat projek pasal signage!~ bender2 mcm tuh laa yg slalu aku blame!..

missy.hunny.lalala said...

tau xpe.! sabar je laa! mmg da xleyh bg muke da! makin lame makin kne pijak!huhu~

a.n.y.s.s said...

waa..aizul da btol2 bjiwe planner nmpk! hehehe.. btw hunny, nice thing 2 b shared..mmg xpatot pun wlaupun signage 2 nmpk cantek..=D

Kenkyu-kun said...

i blh baca yg bwh tu ...
maksud dia mcm kedai elektronik

Rizdiahk Nahraf said...

ala...kalau kita marah,sama je kita ngan teresa kok..motif kita marah,kita tak reti baca je..haha..kesimpulannya, belajar la bahasa cina..

missy.hunny.lalala said...

kalo xkerana aku belajar bahasa cina la aku marah weh.. aku penah belajar bhs cina oleh org cina yg xikhlas nk mengajar melayu.. any komen? haahaha

mat songkok said...

Pelik ya, orang Malaysia tapi tak tahu dan tak mahu berbahasa Malaysia. Tulisan dalam Bahasa Malaysia tak tahu baca tapi tulisan dalam bahasa asing tahu pula.Kenapa ye...Dia orang ni orang Malaysia atau bukan.Pemimpin dia orang buat apa ye.

Anonymous said...

Memang bahasa-bahasa lain selain bahasa Melayu tidak dihalang untuk diguna di negara ini, tetapi bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi nak letak di mana? Fikirlah sikit...Ini negara Malaysia atau negara China. Peringatan bagaimana agaknya yang patut diberi kepada mereka ni...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails