Tuesday, December 23, 2008

pegedil yg degil.

hari ni aku terpaksa jadi penjaga rumah memandangkan 2hari berturut - turut aku keluar bersukaria tanpa memikirkan yg daku sedang pokai. (xpe,PAMA kan ade).
dan memandangkan aku rasa bosan dan diselangselikan dengan kebosanan tahap dewa,aku pon update la blog haku,dan kebetulan aku penah berjanji yg aku nak wat entry pasal resipi pegedil.

sbenonye nak wat pegedil ni senang je (sbb tu kat kedai makan jual seketul 50sen) dan kebetolan pegedil ni kegemaran haku. pegedil ni jugak diklasifikasikan khas tok org yg degil dan kepala batu sahaja. sejarah juga mengatakan bahawa pegedil ini mula dicipta oleh seorang nenek yg degil dan tidak mahu memasak resipi selain pegedil. maka dari perdegil bertukar menjadi pegedil sbb nk bagi sedap je bunyik(apakah?). sedang aku leka menatap majalah Wanita(terasa usia semakin tua) dan haku ni kalo bukak majalah tuh,aku ske bukak bahagian resipi. Alasan: nak cari resipi yg paling senang dan xperlukan bahan. dan,pegedil telah menjadi resipi bertuah kali ini!

Pegedil Ayam style Honeylalala =P

bahan - bahannye:
3 bijik kentang
daun bawang sehelai dipotong halus
serbuk lada hitam sesudu
sesudu isi ayam dicincang2
2bijik telur
minyak masak
kuali
sudip
lesung batu

nota kepala: pix ini tidak terdapat dalam mana2 buku resipi. khas dari aku sendiri yg baru sahaja menghasilkan pegedil td. harap makyung!

beginilah rupa kentang yg dihiris.
step 1
mula2,korang kupas kentang dengan lafaz Bismillah.. pastuh,hiris kentang tersebut kepada bentuk yg kecil supaya senang tok digorengs.

kentang ini sedang digoreng.
step 2
kentang yg dah dipotong tuh dicampakkan dengan kejam ke dalam kuali yg berisi minyak panas yang sedang menggelegak. pastuh,gelak gaya2 Profesor Klon apabila melihat kentang2 itu terseksa digoreng. pastikan garing tapi jgn garing sgt,nanti jd beseng(hangus).

daun bawang,isi ayam,serbuk lada hitam dan kentang yg ditumbuk telah bergaul bebas!

step 3
dah digoreng,masukkan kentang ke dalam lesung batu dan tumbuk sampai hancur lebur. kemudian masukkan daun bawang,isi ayam yg dah siap dicincang,serbuk lada hitam dan gaul mengikut gaya kuak lentang sambil berjoget tango.

jgn lupa celup dalam telur!
step 4
kepalkan bahan tersebut supaya membentuk bulat dan lonjong ( nak segtiga pun bleyh,ikot citarasa korang la) dan gaulkan ke dalam telur yg siap dipecahkan.
tadaaaa!! telur tu hanya hiasan.
step 5
dah sebati ngan telur(kira dah salut habes ar),goreng ar! pastikan jangan hangus sgt tok mengelakkan rasa pahit ketika melantak.


tgk? sngkan? haku mula2 wat,xsangka leh jadi tros! tapi bila wat 2nd time,cm xjadi pas tangan2 adik pon nak masuk sama. so,haku wat kali ke3 dgn sdiri dan bjaya gak! kesimpulannya,haku xske resipi haku ni di enteprem dek org laen, kira lembu punya susu,sapi dapat brand. =D

kalo ade resipi yg murah +senang aku akan bgtau yek!
selamat mencuba dan amalkanlah! =D

7 comments:

Miss Hazzy said...

goreng pun sodap..

nyum2

Syima said...

waa resepi plak cik pah nie

nur fadhilah said...

wahahahhaha...sedap..sedap..
:)

aiManYgCoMeL said...

resepi len lak ada?

Putera Melaka said...

bergedil la ..pengedil ke ?

a.n.y.s.s said...

ni mmg fevret i slamenye! haha sedap..

agzamry said...

sedapp nye begedilll..letak daging besttt

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails