Tuesday, March 9, 2010

Kopi Pastu Paste Xpe ke?

Salam semua!! :D

Rasanya macam dah lama x menaip2 kat laptop ACER Aspire 3640 yang usang ni(alamak tiba2 jd hang),silap, laptop ACER Aspire yang banyak berjasa nih :). Sebenarnya bukan menghilangkan diri ditelan malam mahupun siang, aku telah mem'puasa'kan jari jemari aku dari mengetuk2 papan kekunci(skema sikit) supaya memfokuskan dan mencipingkan anak mata aku khas untuk Presentation Islamic Finance dan Advance Ais, dan akhirnya aku berjaya!(baca dalam nada tercungap2) Berjaya dari buat kerja rajin xbertempat! :)


Tajuk hari ini memang tiba2 terlintas dari kepala minda aku, kalau ditukar kepada English Version adalah CopyCat. Ops,CoffeeCat. Lantak la labuuuu. Janji ada kaitan. :D







Pernah x bila anda melukis satu kartun yang sangat unik dan sudah di'copyright' dan esoknya kemudian lukisan anda tersebut diciplak oleh kawan anda/strangers?
Pernah x bila anda berjalan2 ke Shopping Mall dan berkenan kat baju yang super schomel malangnya esok kemudian rakan yang temani anda semalam sudah membeli baju tersebut?

Pernah x??

Ok,twist kepada belog pula.

Pernah x bila anda buat satu entry yang gila babeng diperah otak oleh anda kemudiannya entry kamu itu dicilok@dicedok oleh pemblogger tegar yang anda langsung xkenali??

Ok bab ni aku xkena. Sapa yang nak tiru entry aku ni? Geli je kot :D

Hal ini berlaku kepada seorang cik adik(nama dirahsiakan) dimana belog beliaw punya entry telah ditiru bulat2 dan dikopipes ke belog orang tersebut tanpa keizinan @ pendek kata copy pastuh paste kemudian publish!

Baiklah, anda mahu ditiru @ meniru? Itu hak anda. Cuma aku ada sedikit 5cent tips kalau nak elak dari benda-benda busuk ni terjadi;

*kalaw anda seorang yang famous @ erti kata lain sentiasa masuk majalah @ whatsoever, pastikan gambar anda telah di'watermark'kan atas nama belog anda. macam aku punya gambar. Pedulik la diorang yang cilok tu nak remove 'watermark' tu. Anda dah berusaha.
watermark kecik camni pon dah ok. Usaha beb!
(psssst; aku xfaymes pon,cuma nak perasan2 sikit jer ;P)

*BANYAKKAN entry mengenai adik beradik, habang hakak,hibu bapak, hanak pinak dan ternakan lembu dalam entry anda. X ubah macam diari @ album keluarga kan? Nak tiru? Ada ke kebetulan nama ahli keluarga kita sejebon dalam entry pengkopipes itu?

*NYATAKAN awal2 bahawa anda tidak kisah entry anda dicilok, namun tegaskan bahawa anda perlu diberi kredit*hasil karya kita mana boleh diambil sewenang2nya,ewah-ewah!*

*untuk menambahkan degree keMELUATan orang yang nak meniru belog anda tu, banyakkan ayat-ayat jiwang karat tahap besi berani, tepek2 gambar pujaan hati anda, kemudian selitkan sama aktiviti/kisah2 anda berdua. Siapa mahu copy silakan?

*kalaw anda bijak, sila configure belog anda supaya manusia2 yang hendak tekan right kelik itu gagal,lalu keluar popup "CANNOT COPY THIS". sila lawat belog Mazidul 999. Cuba tengok!

dan akhir kata..

Kalau xsuka meniru dan ditiru..
anda patut terima hakikat,pencuri siber sukar dinampaki,dan kadang2 mereka xkan me'reveal' identiti mereka,jadi kalau xmahu hak anda diceroboh;

*sila PRIVATEkan belog anda(kurang sikit publisiti) dan hanya orang tertentu akan dijemput membaca belog anda. Selamat bukan? Xreti? Godek2 la blogger.com ni.

*JANGAN SESEKALI bukak belog. Selamat, Jimat, Xsakit hati.Pastuh lagi syok kalo jadi follower. Pastuh kau nak kopipes,letak kat Microsoft Word,Print pas2 baca sorang2. Xde sape nak marah kau dah.

pi.estt: kalaw widget kat belog nak tiru melampau la nak marah. kao hengat widget tu berbayar? free sajork!*hentak2 kaki*

Malas dah nak bebel.Masing2 dah besar gedabak.
Esok SPM result kuar! All da best adek2(termasuk adekku) :D

1 comment:

JelinaJoli said...

takde motip nak kopipes keje org. die ingat ni esaimen sabmit kat lecturer ke

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails