Sunday, October 28, 2012

Bila Mintak Tolong Pun Jadi Isu

Aku ada situasi menarik nak share dgn korang. 

Halijah merupakan kawan baik anda. Tiba-tiba,dia nak minta pertolongan. Sebelum meminta pertolongan tu,ada dua opsyen aku akan bagi kat korang. Sila pilih ye :-

a. Pertolongan tanpa duit
b. Pertolongan menggunakan duit

Mana satu korang akan pilih? 

Aku rasa mostly akan pilih A. Sebab apa? Tak payah pakai duit pon kan? Seperti contoh,sokongan moral instead of pinjamkan duit RM 1,000.00 sebab zaman sekarang duit sangat bernilai kan?

Tapi,aku berani cakap, ada juga jenis insan yang jangankan duit,tanpa duit pun xsudi nak hulurkan bantuan. Paham x? Walaupun kawan dan kenal rapat,tapi bila kita susah,berkira nak menolong. Serius tak paham. Bukan minta duit,cuma sedikit sokongan moral & yang penting tak merugikan korang pun kan?

Kalau tak nak menolong tak mengapa,ini dibaginya pula 'ayat pedih' lagi. Sentap!

Tak nak tolong,its okay,paham la sibuk ke,ada masalah ke. Tolak cara baik,aku pon paham. Tapi tak perlu kot nak menolak ditambah pula nak menyakitkan hati orang lain. Macam hidup dia senang lenang 100% atas usaha sendiri,bukan atas orang lain.



"Aku takleh nak share2 bagai nih.. Lagipun aku masuk pertandingan like2 ni aku xpernah suruh org like2 kan..sori ar eh"

dan;

"Ko kan tahu,aku tak gemar nak like2 nak share kat facebook ni.. kecuali dibayar"





Aku tak tahu la suatu hari nanti keluar pula ayat ni:-


"Nape ko tak jemput aku weh,sampai hati ko kan?"



Kalau aku jahat & kejam sangat,nak je menjawab:-


"Aku wat majlis kenduri ni aku xpernah guna duit ko kan.. sori ar eh"

atau ;

"Ko kan tahu,aku hanya undang orang yang betul2 kawan aku... kecuali ko bayar"



Tapi,perlu ke aku wat camtu? Maaf,aku tak berminat nak samakan level aku dengan manusia jenis di atas tadi. 



Moral of the story:-

Kita takkan berjaya kecuali ada sokongan manusia lain dan;

Manusia Melayu mudah lupa bila dah berjaya.

p/s: Masa untuk update bilangan kawan2 di Facebook. Nak delete yang bukan kawan. Bukan apa,nnt ada yang mengaku kawan pdahal... kawan ker?? Oh ya,aku memang join contest wedding.. Harap korang dapat la bagi sokongan moral.. Just guna fb,xsusah pon ;)



attention to all b2b's! Semua dijemput hadir beramai2 ye :D

2 comments:

cik mah said...

Honey...cik mah sokong..mmg ade yg mcm tu...ntahlah..dh xnk tolong sudahlah kan..ni ckp mcm2 pulak...samelah mcm cik mah masuk contest...bialah mereka...ape yg honey nk ckp tu sm mcm cik mah...sbr ek....

Honey Lalala said...

tahu xpe..pastu dikata kita emo. Mana tak emo cik mah,kita minta tlg cara baik,tolak cara baik ok la. Ni disindir macam kita ni peminta sedekah.. haih..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails