Thursday, August 21, 2014

Lahirnya Safiyah Sofia ke Dunia - Part 3

Assalamualaikum! Sebelum sel-sel otak aku hilang perhubungannya dengan memori, baik aku update balik pasal journey kelahiran anak dara sulung ni! :D


Doktor tu pun datang ke arah aku, cakap aku dah leh pindah katil. 

"Yeay!" Hati aku memang girang tak terkira, dah lah handphone pun duk charge pakai powerbank, da 11% pulak tu, semput mak nak! Maka aku pon duduk la di katil baru.. dimana aku ditempatkan bersama - sama ibu yang mengalami kes sama macam aku - Placenta Praevia!

Mula-mula,agak kekok jugak la. Patient katil sebelah dah bersalin, tapi duduk situ sebab tak ckup katil; punyalah ramah sampai sembang sakan dengan dia. Akak tu tunggu lebih 5tahun baru dapat anak kedua. Pun operate, sebab apa, aku pun dah lupa :p

Kemudian, akak tu discaj petang tersebut. Masuklah patient baru, kak ETON nama dia, orang Klang jugak. Memang friendly gila. Akak tu kes plasenta praevia gak, tapi type 2. Pun kena bedrest. 


Petangnya nurse datang,

"Ibu nak tukar ke 1st class kan?"

Tiba-tiba hati rasa tak nak pula. Dah kenal akak-akak senasib kat sini, seronok rasanya sembang, kongsi masalah bersama. Karang aku masuk 1st class, duduk berdua, seram pulak. Sebab aku kena bedrest, confirm lama kena tahan nak dibandingkan dengan orang bersalin kan?

"Tak jadi la nurse, tapi makanan kekalkan la, amik 2nd class"

Tak kisah lah duduk wad 3rd class, ada kawan leh sembang. Masa solat leh berdoa sama-sama. Kalau sedih, ada kawan tolong tenangkan :)



Hari ke 2 sehingga hari ke 4 berjalan dengan lancar. Tiada apa contraction. Tiap-tiap hari nurse akan datang, dengan alat seakan recorder suara untuk diletak di perut untuk mendapatkan kadar denyutan jantung baby,samada normal atau tidak.

Terima kasih Azwi & tunang sebab datang melawat! Muka hasil nangis tak kira masa. Sembap!

Sarapan Pagi

Makan tengahari, tapi makan seceduk dua je :(


Selera makan memang drop habis. dari berat 62 kg, terus turun jadi 55kg. Sampaikan mertua & suami risau, suruh makan. Tapi apakan daya, makan tak lalu, menempuh hari dengan ketakutan, takut bleeding datang kembali :(



dan.............


Tibalah hari ke 5, masa hari ke - 4 dah mula rasa sakitt sangat-sangat di bahagian ari-ari. Sakit sampai duduk tak boleh, cangkung tak boleh, baring pun tak boleh! Semua sakit! Batuk siap nangis sebab tak boleh, kalau batuk confirm sakit gila! Rasa macam kat bawah tu mencucuk-cucuk yang nyeri sangat!

Bila mengadu kat doktor, doktor check posisi, dia kata baby mungkin da engaged. Dia da kat bawah. Maybe tak dapat nak bergerak banyak, jadi kepala dia menekan - nekan ke bawah. Sebab tu sakitnya Ya Rabbi.. baruku tahu kenapa kita tak boleh DERHAKA PADA IBU, besar bala nya..



Hari ke -5 (9.55 malam)

Tengah sedang elok buka handphone sambil baring, aku mula rasa panas. 

"Eh, darah ke ni?" Aku pelik,sebabnya aku takleh kawal. Ia mengalir panas je. Aku check.


Darah! Darah fresh! Cepat2 aku panggil nurse, berlari-lari semua cari doktor yang oncall masa tu, doktor mula menggunakan perkakas berupa mulut itik untuk periksa samada pendarahan berterusan atau sementara. 

Alhamdulillah, pendarahan tu sementara. Jadi doktor suruh aku berpuasa, tidak boleh makan, minum sehingga diberitahu, takut ada pendarahan lagi.

Aku pun puasa lah.. sehinggalah dah nak masuk petang, aku dibenarkan berbuka puasa, sebab doktor pantau pad chart, tiada apa-apa pendarahan berlaku. Makanlah aku seperti biasa.


Hari ke - 6 (9.40 malam)

Tengah sedang elok duduk, sambil bersembang dengan Kak Eton, sekali lagi aku rasa benda panas mengalir. 

"Akak! Saya rasa saya bleeding lagi lah!"

"Ko biar betul hani? Akak panggil doktor ye?"

Maka bergegaslah lagi sekali doktor check samada pendarahan berterusan atau pun sementara, sekali lagi disahkan pendarahan sementara. Dan doktor sekali lagi mengarahkan aku berpuasa sehingga diberitahu.


Masa tu, doktor pelatih berbangsa Cina yang attend aku, aku dapat rasakan dia tak berapa kompeten sebab macam ragu-ragu nak pasang drip air kat lengan aku. Masa dia cucuk tu, aku dah tersentap; sakit oi! Aku ingat sakit sebab cucuk,so aku diamkan je.


5 minit kemudian.. 


Sakit, rasa macam air masuk pun sakit je. Kenapa eh? Aku panggil nurse yang on duty masa tu.


"Nurse, rasa sakit lah tempat drip ni. Rasanya doktor salah cucuk kot?"


"Saya tengok tak bengkak pun, ok je.."


Aku pun diam. Maybe aku mengada kot. Tapi kenapa sakit semacam ek?


20 minit berlalu...


Badan rasa menggigil. Sejuk. Tiba-tiba rasa badan bergoncang kuat sangat. 

"Kak Eton, tolong panggil Nurse! Saya sejuk sangat ni!"


"Awak ok tak ni Hani?" Kak Eton dah cemas

"Tak kak, Saaakit...." aku merintih


Badan aku bergoncang - goncang. Sejuk, teramat sejuk. Terasa macam sebongkah ais atas badan ni. 


Allah.. Allah... Allah...




bersambung~

1 comment:

SbayyNa83 said...

mana sambungan dia...aduiii tak bes ar tak abis'

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails