Wednesday, June 17, 2015

Me'nate Steak Hub Belanja Kami Makan Signature Steak - Wagyu Tenderloin!


Me'nate Steak Hub. Ada sesiapa pernah dengar? Familiar tak?

Me'nate Steak Hub ni pernah popular dengan cerita kontroversi yang tidak diundang - mengenai bil nya yang bernilai RM9,388.50 (link)

Punyalah viral kes ni dan berbagai - bagai respon dari pelbagai peringkat & lapisan masyarakat masa tu. Dan sudahnya, Me'nate semakin terkenal secara tidak langsung!

Tempohari, instagram @menatesteakhub ada buat contest follow, tag & win. Terus terang aku xpernah pergi me'nate. Faktornya adalah lokasi. Sebab aku duduk kat kawasan Puchong, jadi bagi aku agak jauh nak ke sana. Kecuali korang penggemar daging tegar!

Tapiiii, encik suami ada bagitahu hasrat nak ke sana - belanja kami sekeluarga makan kat me'nate. Itupun sebab kawan baik dia dah pergi & melambung - lambung jugalah pujian dari member dia tu. Apelagi, berkobar-kobar la nak pi!

Dan kebetulan contest tu dah tamat, dan tup-tup nama aku terpilih! Alhamdulillah.. Tak sempat suami nak belanja, dah terpilih (tapi encik suami kena belanja juga, tak kira haha)

Pemenang akan dapat menikmati signature steak yang dimasak khas oleh pemilik me'nate tu sendiri. Wow, kalau nak tahu, pemiliknya Haji Mustaffa ni pernah bekerja di Istana Buckingham okeh! Bukan senang nak merasa air tangan pemilik sendiri yang masak. Nak-nak dah ada 3 cawangan.

Seperti yang dijanjikan, masa yang ditetapkan ialah pada hari Selasa, 16 June 2015 di Me'nate cawangan Setapak. So far, cawangan Setapak merupakan cawangan yang terbesar setakat ni.

Punyalah kami laki bini teruja, siap minta half day, pulang awal sebab nak bertolak dari Puchong, pada hari bekerja pula tu. Memang mencabar!

Gerak dari pukul 6.30 petang, acara start 8.30 malam. Nampak tak kegigihan di situ? Sebab nak elak jem punya pasal.

Tup-tup, sampai dalam pukul 8.00 malam. Sempat la juga solat dalam restoran ni. Surau besar, tandas pun bersih :)






Mula-mula, kami sangka mungkin setakat makan - makan biasa je. Sampai encik suami cakap, mungkin makan steak biasa je kut. yela taknak menaruh harapan sangat. Lagipun kami tahu daging wagyu tu bukan murah tau.

Macam tak sangka siap ada banner ni. Besar kot banner ni. Wah, terasa istimewa sangat. Kuikui.



Sementara menunggu pemenang yang lain. Ingatkan kami yang lambat, rupanya kami terdatang awal!
Lepak-lepak di meja dulu. Safiyah Sofia ni pantang tengok tempat luas semacam, tak boleh duduk diam!

Pemenang seramai 7 orang. Dan dibenarkan bawa bersama 1 rakan. Jadi encik suami lah peneman pada hari itu. Agak dalam 10 minit kemudian, datang yang lain.



Entree - dihidangkan creamy mushroom soup. 1st time hirup sup cendawan selepas 1 tahun 2 bulan melahirkan. Rasa dia.. memang sedap & lemak berkrim. Garlic bread tu kalau makan saja pun dah enak!

Kebetulan ada pemenang yang lain masih belum tiba sebab terperangkap dalam kesesakan, sempat la bersembang dengan pekerja menate yang peramah amat tu. Dan salah seorangnya adalah anak Haji Mustaffa tu sendiri.

 

Makanan anak jangan dilupa. 

Bubur stok ayam + bone broth stock. Campak-campak dalam slow cooker, siap!

Tengah enak bersembang, tiba-tiba datang kelibat seseorang yang kami kenal. Haji Mustaffa tu sendiri yang datang ke arah kami! Punya la peramah, siap datang bersalaman (patutnya kitorang yang pi kat dia). Memang merendah diri sungguh. Tak nampak macam dia ni orang ada-ada. Sempoi je.



Rupa-rupanya dia datang sebab nak ucap tahniah kat kami. Dan sambil tu dia bagitahu yang Signature Steak tu dia yang masak sendiri khas untuk kami.

Guess what??


Wagyu Tenderloin.

Sekeping tu je dah RM250. Steak paling mahal aku pernah rasa.

Paling mahal pun Tony Ramas Romas. Tu pun tak mencecah harga Wagyu ni tau!



 Tadaaaaaaaa..!!



Kasi close up sikit. Tengok merah-merah tu. Jus wagyu tu. Dimasak medium rare. (Sila lap air liur anda ye)

Aku masukkan sepotong ke dalam mulut. Pergh... rasa dia.. bak kata Haji Mustaffa, cara makan wagyu ni, masuk je dalam mulut, gigit, kemam dalam mulut kejap. Terasa jus-jus wagyu tu melalui celah-celah gigi lalu masuk ke dalam tekak. Daging dia.. lembutnya.. siapa yang biasa makan steak memang dapat rasa beza dia. 

So far, daging ni memang dimasak to perfectionist. Bak kata chef Manu & Pete dari My Kitchen Rule, cook perfectly. Kacang buncis tu memang manis.. terasa kesegaran dia. Mash potato memang sedap. Gravy dia a bit masin tapi masih kena dengan tekakku ini. 

Kalau bagi markah ala-ala My Kitchen Rules, aku bagi 9.5 out of 10.



Sambil makan tu sambil dengar Haji Mustaffa bercerita. Dari awal pembabitan kerjaya, keluarga, jenis daging dan macam-macam lah! 

Yang paling best, dia cakap masakan mak adalah terbaik. Disebabkan dia teringin nak makan telur goreng yang dimasak oleh maknya, dia sanggup terbang dari UK ke Malaysia. So imagine... T__T


Disebabkan si kecik bucuk Safiyah Sofia tidak dapat duduk diam walau sesaat pun, maka kami telah berkeputusan minta diri dulu. Rasa bersalah giler sebab minta diri tapi anakku tidak betah duduk diam.

Kesian encik suami kena makan stik sambil pangku anak. Haha daddy's little gelpren katakannn. Tapi sebelum ni ok ok je dia duduk kat kerusi baby. Harini je tantrum semacam. Mungkin dia saja nak suruh abi dia belanja kat sini lagi? Hint barangkali? Wakakaka~



lihat betapa stressnya si bapa memangku anak. Nak makan pun xsenang katanya -_-


Sebelum minta diri, ambil gambar kenangan bersama banner dulu >.<


Masa kami turun nak pulang tu, sempat la juga usya dedaging di bawah tu. Oh ya, daging matsuzaka adalah daging yang paling bagus dan lebih lebih bagus dari Wagyu. Dan harga dia minimum je dah RM1k++. (Sila nanges)

Yang merah2 tu daging biasa. Yang putih banyak lemak tu daging matsuzaka.

Nama daging ni matsuzaka bukan sebab dia adalah brand jepun ye, tapi daging ni adalah lembu yang dikacuk (aku lupa lembu apa) & lembu ni disembelih tanpa rasa stress. Dan yang mencipta resipi daging kacuk tersedap ni adalah Dr. Matsuzaka. Haaaa lebih kurang tulah yang diceritakan kepada kami. Boleh kata lembu-lembu ni manja la! Sebelum mati pun dia kasi manja dulu. Wahahaha~


sementara tu mak & anak posing dulu~ kasi chan aaaaa~




Suasana di kedai tersebut..



Maka.. berakhirlah sesi makan kami di Me'nate Steak Hub!

Aku & suami mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua tenaga kerja Me'nate Steak Hub Setapak terutamanya Haji Mustaffa kerana berhempas pulas menjayakan sesi makan bersama pemenang contest ini pada haritu. Terima kasih belanja kami.. Lain kali nak lagi. Hihihi :P

Sangat berpuas hati dengan layanan yang mesra & best itu. Air minuman pun free flow & boleh tambah sesuka hati. Semoga Allah pertambahkan & limpahkan rezeki yang banyak kepada restoran Me'nate.

Oh ya, sebelum menutup tirai, Me'nate ada buat promo untuk buffet & hidangan berbuka serendah RM75.00. Boleh check instagram & facebook Me'nate dengan lebih lanjut!


Salam Ramadhan & Selamat Berpuasa kepada seluruh umat Islam esok..



Yeay~ Balik kerja awal!! =D =D

1 comment:

Unknown said...

kemain telan ailio bace entry ni...nak pegi kedai rase patploh kali cek poket ...takut pulak ase

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails