Tuesday, September 1, 2009

poco - poco = HARAM??

sedang aku rajin belek isuhangat, aku terbaca artikel ni..

Mari sama-sama baca emel ini "Assalammualaikum. Alhamdulillah kerana kita semua masih bernafas lagi dgn keizinanNya. Saya ingin berkongsi dgn rakan2 semua tantang tarian pocoh2 yang sedang hangat ditarikan oleh semua lapisan masyarakat,umumnya masyarakat kita yg beragama islam terutama suri2 rumah dan badan2 kerajaan ketika manghadiri kursus. Sebenarnya tarian pocoh2 ini berasal dari Filipina bukannya dari Indon.

Ia ditarikan oleh masyarakat yg berugama kristian ketika mereka menghadiri upacara sembahyang mingguan mereka.Lihatlah sahaja bagaimana pergerakannya, yg membentuk salib.
Mungkin kita x perasan kerana kita suka mengikut2 sesuatu yg baru tanpa usul periksa.

Inilah cara musuh2 islam mengenakan kita sedangkan kita tahu apabila kita melakukan sesuatu yg menyerupai sesuatu agama maka kita dikira merestui agama itu seperti amalan yoga yg telah difatwakan haram kerana menyerupai agama hindu.cuma tarian pocoh2 ini belum difatwakan haram lagi.

Marilah kita sama2 fikirkan." Masya Allah...penulis pernah terfikir dulu,kenapa tarian itu dimulakan dari kiri?dan apa jenis senaman ini? relevankah tarian ini,yang kelihatan seperti tidak siuman?

Dengan emel ini 'terungkailah' persoalan itu semua. Jadi,penulis menyeru kepada diri penulis dan anda semua supaya mengambil inisiatif untuk tidak lagi 'menarikan' lagi tarian ini yang ternyata mensyirikkan Allah tanpa kita sedar.Dan paling utama memohon keampunan daripada Allah S.W.T atas kejahilan kita tentang perkara ini sebelum ini.

Semoga mendapat perhatian pihak berkenaan agar mengkaji secara terperinci tentang kesahihan perkara ini,asal usul dan kesannya kepada akidah Umat islam dan mengeluarkan fatwa tentang tarian ini,agar Umat Islam tidak berterusan di dalam kelalaian dan 'keasyikkan' menarikan tarian ini.

WALLAHUALAM...

p/s: xsilap aku, tarian poco - poco ni fofuler & dianggap tradisi di kalangan PM - PM(pembantu mahasiswa) waktu haluansiswa. seminggu haluansiswa,seminggu tulah wat tarian ni. ish, bahaya sungguh kalo sape2 yg xsedar pasal tarian ni. patotnya pasni xpayah teruskan tarian ni. tarian zapin ke, joget lambak ke pe slhnye? sibuk sgt nk agung2kan budaya luar. xpaham aku. haish~

p/s/s: nasib baik tyme aku haluansiswa,aku xske wat tarian ni & aku deman tym tu. bg aku, camdoh jer~ =_=

8 comments:

Hazzy Ishak said...

penah bc emel psal ni...kalau tak pasti xyah buat..btol tak?

areev19 said...

time aku first year n jd pm 2x dlu xde plak wat poco2 nieh seingat aku.. tarian laen ala2 senamrobik ade ar.. neway thanx ksi info :)

Rizdiahk Nahraf said...

wei..buka sama jom! ko in eli dan sekutu babi denganya

Anonymous said...

dik
pls remove my blog link from yours.
takut infected.


thanks for the info btw.
terkejut den.

-kudozu

missy.hunny.lalala said...

remove blog link? infected from pe kak? huhu~

missy.hunny.lalala said...

areev: yeke? kt kolej aku asal ade haluansiswa xpon sesi minggu interaksi mesti ade bnda bodow ni. huh!

paan: jom2, aku da lama xbersua ngan korang. dh lama xmenjalang bersama2. ahaha.

hazzy: saya setuju kata2 anda ittew!

pungguk rOcksTar said...

uiks.
benarkah?
tapi camne nk soh dihentikan.cam payah je...hurm~

missy.hunny.lalala said...

yer encik pungguk..
nape cm payah jer?
sng pe.. xpyh wat la.. bukan wajib pon kan?
=)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails