Saturday, April 30, 2011

Kes Langgar Lepastu Lari (KLLL)


Minggu ni merupakan minggu yang sangat sibuk bagi pekerja, almaklumlah dah nak dekat hari Pekerja, so, makin galak ler boss-boss bagi kerja kan?

Dan baru-baru ni aku ditugaskan untuk audit di satu tempat di Ampang. Dan aku telah mem'park' motor aku di satu kawasan letak motor yang aku anggap selamat. Masa tu 1st day aku datang tempat tu. Tengok macam elooook je parking kat sini. Moto pun bersepah parking. So den torai la parking sama.

Dan tengah elok2 dok membuat kerja dengan fokus dan jitu, tiba-tiba dengar riuh rendah dari luar. Yang telinga capang aku paling dengar ialah, " Langgar, jatuh"

Aku yang sensitip mendengar ayat yang seringkali disinonimkan dengan kenderaan, bergegas ke tempat kejadian. Seperti yang aku dah sangka, Lori Roti elok je langgar habis semua motor kat situ. Lori kecik nyaa hai. Tapi gostan macam bawak lori kontena panjang. Adoi, aku g tengok, Dem! Nombor plat pecah siot! Abang pemandu lori tu dengan muka lima rupiah angkat motor yang jatuh tu, sengih2.

No plat tidak boleh didedahkan. Kan Aurat tu?


Dia xnampak muka aku dah merah padam ni. Tinggal nak menyinga je ni ha.

Tengah aku dok bebel2 pasal plat aku pecah, elok je Lori Roti tu melarikan diri. Panasssss beb. Ni dah kes langgar lari ni! Kes macam ni dah boleh masuk court ni. Alamak, terlebih emo pulak.

Satu hari mood aku tak tentu arah. Mengaudit staff sampai cakap merapu. Terpaksa aku cakap, maaf ye cik "Jiwa Kacau". Boleh pulak diorang gelak. Kang dengan korang2 sekali aku "kacau" baru tau.

Dan esoknya, aku datang audit awal. Dengan alasan kukuh nak claim plat pecah tu. Sayang woo. 1st plat number tak pernah tukar since belajar kot. Sampai kunen nombor jadinya. Tiba-tiba, dengar macam lori roti datang.

Aku keluar jap. Eh betol la.

Pergi kat staff, " Meimei(bukan nama sebenar), abang pemandu ni orang semalam langgar tu kan?"

"Ha,ah. Memang dia"

Aku pun dengan telinga berasap datang lah kat dia. Tengah sibuk memunggah barang ni. Almaklumlah, banyak barang return. Mungkin xlaku sebab kena sumpah dek aku. miahahahaha.

"Encik, Assalamualaikum"


"Ye saya"

" Encik ingat saya tak semalam?"

"Awak yang motor Ego kena langgar tu ke?" Sengih2 macam kerang baru letak perfume. Ada yang kena hempuk ni karang.

" A,ah. Plat moto saya pecah dibuat encik. Kena ganti ni" Ayat dah macam along pulak aku ni.

" Ye ke, berapa cik?" Muka dah nampak bersalah tuuu. Yes!

" RM5.00" Muka YAKIN sebut RM5.00 gantirugi plat pecah. Sebut slang ala-ala pampasan RM5ribu je gayanya. Hehe.

Sambil seluk poket, ambil wallet, keluar duit hijau," Cik,saya mintak maaf ye cik pasal semalam, saya tak sengaja, bla-bla aku xingat pe dia merapik. Last ayat, mintak halal ye cik" Sengih2 wat muka bersalah. Hah,tau pun ko! Sape suh lari semalam? Baru nak upah Karpal Singh jadi peguambela kes Langgar Lari ni.

Tapi bagus gak abang ni. Mengaku pulak.

"Its ok. Tak mengapalah. Janji awak bertanggungjawab. Lainkali hati-hati bila gostan lori tu" EH, apsal aku cakap punya baik ni? Semalam berdegar-degar nak sound baiikkk punya. Tiba-tiba jadi sopan. Nak kata abang tu hensem, hensem lagi Amir Maharaja Lawak. Terus aku berlalu sambil menyemat duit kaler hijau dalam wallet aku. Fuh! Boleh cover makan tengahari ni!

-----------------------------------------------------------------------

Akhirnya, aku dapat claim walaupun hanya RM5.00. Duit gak tu. Disebabkan RM5.00 ni boleh guna makan tengahari,tak pasal-pasal kena ganti plat moto baru. buruk pulak tu. Kaler kelabu. Ishk, not my taste. Tapi xpe la,janji murah. hehe.

Kesimpulannya, Budi Bahasa Budaya Kita, Jangan Main Terjah je.
Cuba buatnya aku tempelak dia, mau aku bertinju dengan abang tu? Konpom la aku menang sebab aku menjerit nanti. hehe.

So, welcome to new plat number buruk, goodbye Old plat. Sodih den. Huhu~

p.s: Dah berhati-hati di jalan raya pun, masih dilanggar di tapak parking. Nasib ko la hai....



Last but not least, Selamat Hari Pekerja! Enjoy cuti 3 hari! Yeeeeeeeeehaaaaa!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails